Learn different: The AltSchools

Learn different: The AltSchools

De school als  ‘for profit’ organisatie.

‘Think different’ was het motto van Steve Jobs. Zijn weduwe Laurene Powell Jobs heeft via haar charity vijftig miljoen dollar gereserveerd voor onderwijsvernieuwing daarbij is “Learn different’ het devies geworden. In The New Yorker van 7 maart 2016 staat een interessant artikel over de zogenaamde AltSchools in de VS. De Alt-schools zijn basisscholen (groep 1 tot en met groep 8) waarbij technologie een centrale rol speelt en die in hun aanpak sterk doen denken aan de Iederwijsschool van ruim 10 jaar geleden.  Maurice de Hond zou er zijn vingers bij aflikken en Aleid Truijens zou er van wakker liggen.

De AltSchools, er zijn er inmiddels vijf in de VS en er volgen er nog vijf (Manhattan, Chicago, San Francisco), willen de leerlingen voorbereiden op hun werkomgeving in de 21e eeuw. ‘Needs and passions’ is het devies. Kleine klassen, kleine teams waarbij een van de leerkrachten als schoolhoofd optreedt en gepersonaliseerd leren centraal staat en waar allerlei programmatuur voor wordt ontwikkeld.  Het schoolgeld voor de AltSchools bedraagt $ 30.000,-  maar dan krijg je ook wat. De eerste scholen zijn in 2013 gestart.

De beweging is opgezet door ICT-miljonair Max Ventilla, hij verkocht zijn bedrijf Aardvark in 2010 voor $ 50 miljoen aan Google en beschikt over ongekende financiële middelen. Investeren in onderwijs is ‘hot’ bij risico-investeerders.
De school draait op de schoolgelden en een kwart van de leerlingen gaat naar school met een beurs (wat dit precies inhoudt zegt het artikel helaas niet). Ventilla is geen onderwijsman en houdt er zeer specifieke onderwijsopvattingen op na die doen denken aan de 19e eeuwse utilitaristische scholen waar men kinderen klaarstoomde  voor de fabriek, al ziet die er in de digitale westerse wereld heel anders uit (we zwijgen maar even over de Aziatische kinderarbeid) .

Ventilla wil dat het onderwijs focust op het ontwikkelen van vaardigheden die nuttig zijn voor de werkplek van de toekomst in plaats van het overbrengen van kennis die vanuit de traditie belangrijk wordt gevonden. Griezelig zijn zijn ideeën over de rol van de docent in de toekomst. Ventilla: “We are really shifting the role of an educator to someone who is more a data-enabled detective”. Er zijn gelukkig ook nuchtere geluiden te horen.  Een voormalige docent en nu een Investor stelde dat investeringshype in het onderwijs komt omdat door velen personalisatie wordt gezien als ‘the silver bullit for education”.
Video speelt een belangrijke rol binnen de school. Alle lessen en gesprekken binnen de groep worden opgenomen en relevante delen later geanalyseerd (‘bookmarking video’).  Over het privacy aspect wordt niet moeilijk gedaan. De AltSchools willen hun producten en ideeën binnen enkele jaren ook invoeren in het openbare onderwijs.

http://www.newyorker.com/magazine/2016/03/07/altschools-disrupted-education

 

Eén reactie op “Learn different: The AltSchools”

  1. Alys Boddé schreef:

    Kan ook niet zeggen hoe het met de beurs op de AltSchools zit, maar meestal komt het op het volgende neer:
    Een fonds wordt gevoed 1. door donaties van alumni (erg belangrijk in VS; jouw succes hoor je later te delen met jouw oude scholen/college/universiteit die veelal betaalde kracht/krachten in dienst hebben om dit geld van je los te peuteren), 2. door donaties van derden en 3. door een deel van het schoolgeld dat medeleerlingen/medestudenten betalen.
    Het geld gaat naar leerlingen/studenten die men om een reden graag wil hebben (of houden). Dit kunnen bijvoorbeeld getalenteerde leerlingen zijn uit achterstandswijken die het school-/collegegeld niet kunnen betalen. Het kunnen daarentegen ook uitmuntende leerlingen van welgestelde komaf zijn. Zij krijgen die beurs omdat een school of universiteit ze persé in huis wil halen om zo het gemiddelde op te krikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *