Scratch en Maker education: Beren op de weg?

 

Joek van Montfort op de Megadojo in het Ziggodome

Joek van Montfort op de Megadojo in het Ziggodome

Afgelopen twee weken waren er in Amsterdam twee interessante bijeenkomsten rond respectievelijk Maker education (in de Balie) en Scratch (Megadojo in het Ziggodome). De zaal bij de Maker-Education bijeenkomst was bijna geheel gevuld met publiek uit heel Nederland (van Groningen tot de Brabantse Kempen).  Er waren interessante presentaties waarbij Rolf Hut de show stal.   Het was een heerlijk en echt inspirerend verhaal van de auteur van de Maakbare wereld. Hut is werkzaam op de TU Delft als (technisch) natuurkundige. Deze man moet een eigen tv-programma krijgen. Ik heb genoten van de gedreven presentatie van Astrid Poot ontwikkelaar van de Klooikoffers.
Uit de ontwapende presentaties van PO-docente Yvon Boger van het basisschool Het Palet in de Brabantse Kempen bleek weer eens dat je geen hardcore Bèta hoeft te zijn om goed met Makered bezig te zijn.  Belangrijk omdat de school van Astrid veel  juffen kent (althans zo lijkt op hun website) en we zien dat handvaardigheid richting Maker ed verschuift.
Jammer alleen dat er telkens bij de Baliebijeenkomsten zo weinig tijd/ruimte is voor deelname van het publiek. Op het einde van de bijeenkomst werd bekendgemaakt dat er nu makered-vouchers beschikbaar zijn. Leuk dat dit idee, dat ik bij de bekendmaking van het Codepact eerder ook heb geventileerd en dat nu bij de Makered’s praktijk wordt. De vouchers zijn tussen de € 250-500 Euro waard.  Dat is goed nieuws.  Helaas is er slechts € 25000,- beschikbaar is. Nu ja een beginnetje zou je kunnen zeggen. Gevaar is dat hiermee nieuwe initiatieven worden afgekocht. “Kijk is wat we allemaal al doen” ik hoor het Sander zeggen. Maar welke andere initiatieven? Er is geen Bussemaker/Dekker-beleid in dezen.
Volgens de VVD komt het op den duur ook met coding helemaal goed…. in 2032 dus. Volgens het aanwezige parlementslid Anne-Wil Lucas (VVD) moet het vooral vanuit de basis komen.  Tuurlijk moet er draagvlak zijn in het onderwijs. Maar met alleen wachten op initiatieven uit het veld komen we er echt niet.  Als we dat in het verleden hadden gedaan dan zagen we geen computers in het onderwijs, en misschien geen email, geen telefoon, geen televisie. Of om met Ford te spreken: “Als ik aan mijn klanten vraag wat ze willen dan zeggen ze snellere paarden”.
We mogen ons gelukkig prijzen met gedreven, soevereine types als Arjan van der Meij en Per-Ivar Kloen. Maar dit zijn aanzwengelaars waar beleidsinitiatieven op dienen aan te sluiten en voort te bouwen. En hoe zit het met onze achterstand op het gebied van coding en computationial thinking? Er gebeurt erg veel volgens de VVD als het om coding gaat, lees maar in de plannen van Onderwijs 2032 stelt mevrouw Lucas. Dit gedreven parlementslid geeft overigens en passant blijk een grondige hekel te hebben aan haar D’66 collega Paul van Meenen. Ik zal uit oogpunt van discretie niet in details treden. Maar dat wordt nog leuk na de volgende verkiezingen.

Een kleine week later was ik bij een massa-event in de Ziggodome. Mr. Scratch Joek van Montfort heeft afgelopen zomer niet tevergeefs bij Ziggo aangeklopt.  Ziggo bleek zo enthousiast over Scratch dat men Megadojo-event organiseerde.  Ziggo nam geen halve maatregelen. Zo’n 250 coaches, waarvan de helft Ziggo-medewerkers, getraind door Joek, begeleidden ruim 1000 kinderen vulden mega Ziggodome. Er deden schoolklassen mee en er waren ook ouders die hun kind hadden ingeschreven.  De jongste deelnemers waren vierde groepers die driftig met Scratch bezig waren. Het was een zeer goed georganiseerd event. Een simpel persbericht met uitleg waarom Ziggo dit doet en wat men wil bereiken was helaas niet voorhanden.

Andre Kuiper gaf via een videoboodschap de Scratch-opdracht: Hoe ziet de ruimte eruit en waar zou je met je ruimteschip willen landen?
De gedreven Joek van Montfort liep in het Ziggodome in een ruimtepak rond (zie foto).  Het initiatief van Ziggo is prima mits het ook leidt tot actie van de overheid. We gaan toch ook ons coding-onderwijs aan de markt over laten?
Bij Scratch zien we dat door het ontbreken van enig duidelijk onderwijsbeleid grote bedrijven de lead kunnen nemen. Goed onderwijs, ook coding, is een publieke zaak  en een taak van de overheid.
Bij de Makered’s is het gevaar meer inhoudelijk. Knutselen is leuk, dat geldt ook voor figuurzagen, waar ikzelf een groot liefhebber van was. Dat je iets leert en wat je leert moet toonbaar gemaakt kunnen worden. Dat dit goed mogelijk is kan men lezen in het uitstekende boek Invent to learn van Martinez en Stager. Inbedding in het curriculum en relateren aan leerdoelen is op termijn wel essentieel wil de maker movement niet marginaliseren.

Nu al hoorde ik naar aanleiding van enkele presentaties grommende geluiden in het publiek in de trant van wat:  heeft dat gefröbel nog iets met makered te maken. Ten onrechte maar ik zou op een gegeven moment de lat voor validatie wat hoger leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *