Onderwijs aan asielkinderen kan echt beter met ICT

volkskrant asielzoekers

Met onderwijs aan kinderen van vluchtelingen wil het nog niet erg vlotten in ons land. Dat lezen we op 11 januari 2016 in de pers. Mijn laatste blog in 2015 ging hierover. Al veel eerder heb ik gepleit voor het inzetten van niet-conventionele middelen voor het onderwijs aan asielkinderen. Ruim een jaar geleden (december 2014) had ik contact met het Lowan (ondersteuning onderwijs nieuwkomers) over de mogelijkheid om kennis en ervaring van online – eLearning  te gebruiken om onderwijs aan kinderen van vluchtelingen te realiseren. Helaas zonder enig resultaat.  Tussen droom en daad stonden nu geen wetten in de weg maar men zag men vooral praktische bezwaren. Het woord uitdagingen werd nu eens niet gebruikt helaas. Een vergelijkbare reactie kreeg ik van de PO-raad. Toen ik als oud-leraar Nederlands en afgestudeerd linguïst aanbood ook Nederlandse taalles te geven kreeg ik te horen dat het probleem was dat ik niet over een NT2 diploma beschikte. Tja…

Ik denk dat de huidige situatie onorthodoxe oplossingen vereist. Kern is dat asielkinderen snel de basics van de Nederlandse taal leren zodat ze reguliere lessen op school  kunnen volgen. Het is goed mogelijk om bijvoorbeeld communicatief online taalonderwijs voor het leren van Nederlands (quick and dirty) op te zetten (mogelijk ook bruikbaar voor volwassenen).

Er zijn daarnaast mogelijkheden om gebruik te maken van eenvoudig te leren codingprogramma’s zoals Scratch.  Ze leren programmeren (ook de heel jonge kinderen) en vinden dit doorgaans heel leuk. Hiermee kunnen kinderen o.a. zelfstandig animaties maken waarmee hun eigen vaak traumatische ervaringen sneller bespreekbaar worden. Daarmee kun je goed aan samenwerkend leren beginnen met je Nederlandse klasgenootjes.
Het is geen probleem daar ook vrijwilligers voor te vinden. Er is bijv. al een aanbod vanuit Coderdojo’s via Joek van Montfort.

Dit alles vereist geen bijzondere ingewikkelde ICT-oplossingen zoals wordt gesteld.  Dat kinderen vaak van locaties wijzigen is juist een argument om ICT te gebruiken en deels vanuit de cloud te werken zodat zij hun werk ongeacht hun locatie kunnen ‘meenemen’.

Het lijkt me bijzonder wenselijk om gebruik te maken van de recente inzichten en beschikbare technologieën. Ik ben graag bereid mijn 30 jarige expertise en ervaring beschikbaar te stellen. Wie volgt?

Voorlopig blijf ik bloggen tot ik het idee heb dat er iets serieus gebeurt naast kinderen op bestaande scholen plaatsen (wat natuurlijk ook goed is maar wel een probleem).

http://www.trouw.nl/tr/nl/36361/Vluchtelingen/article/detail/4222066/2016/01/11/Onderwijs-aan-asielkinderen-komt-moeizaam-van-de-grond.dhtml

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *