Leer vluchtelingen-kinderen basic Nederlands en coding

kerstboom    Basic NL en coding laten we met kerst beginnen

Dat leerkrachten die lesgeven aan vluchtelingenkinderen door middel van een online cursus worden geholpen is een goede zaak. Het gaat onder meer om kennis over chronische stress en de manier waarop leerkrachten kunnen bijdragen aan de veerkracht van kinderen na ingrijpende levenservaringen.

Maar is het voldoende?  Snel contact met leeftijdgenootjes heeft ook een therapeutische werking.  Mijn voorstel is simpel. Ontwikkel een eenvoudig (‘quick and dirty’) communicatief taalprogramma Nederlands als tweede taal voor kinderen en jongeren. Hiermee kunnen kinderen van vluchtelingen op een toegankelijke manier zelfstandig de basis van onze taal leren. Dat maakt het snel mogelijk met hun Nederlandse klasgenootjes te praten en hun praktische kennis van onze taal verder uit te breiden. Het idee is niet nieuw. Ik opperde het al ruim een jaar geleden bij PO-raad.
De reactie was niet bemoedigend: “We hebben afgesproken dat we de ideeën uit je plan graag achter de hand houden voor als zich de vraag voordoet. Voor nu zien we onvoldoende aanknopingspunten om een presentatie en nader gesprek zinvol te laten zijn.” Einde verhaal, nooit meer iets van gehoord.
Joek van Montfort heeft een zeer waardevolle en op het eerste gezicht misschien vreemd ,  leer ze ook coding. Dat klinkt raar maar is geweldig. Kinderen kunnen met Scratch zeer eenvoudig tekeningen en animaties maken. Het is een mogelijkheid om met eigen beeldtaal verschrikkelijke ervaringen bespreekbaar te maken. Op de laatste internation Scratchconferentie zag ik een presentatie van een Zweedse lerares die met haar kleuters animaties maakte. Er zijn genoeg mensen die daar aan willen meewerken. In ieder geval Joek, die met zijn Codedojo’s al veel ervaring heeft.
Een uitdaging vormt natuurlijk de hardware en de toegang tot internet (al is dat laatste niet perse noodzakelijk). Toch is een en ander met hulp van grote ISP’s als Ziggo, Vodafoon of KPN, mogelijk. Als Apple of Samsung per AZC een aantal Ipads  of tablets beschikbaar stelt en de overheid faciliteert bijvoorbeeld de Vrije Universiteit met het ontwikkelen van een NT2 programma (ik weet dat ze dat graag zouden doen) dan kan dit snel worden gerealiseerd. Ook zonder alle overlegclubs en sectorraden die dit vergaderland rijk is. Elk kind heeft het recht om te leren zeker als het om een taal gaat. Dan is dat toch een mooi, nuttig kerstcadeau. Let’s do it.

 

 

4 reacties op “Leer vluchtelingen-kinderen basic Nederlands en coding”

  1. Jan Lepeltak schreef:

    Beste Joek,

    Een goed plan en inderdaad met Scratch kun je ook je persoonlijke verhaal vertellen in je eigen beeldtaal. Is denk ik ook minder confronterend. Zeer irritant dat gedrag van de gemeentelijke bestuurders (D’66) die lijken vooral voor de bühne op te treden maar verder niks oppikken. Het gaat nu dus om twee ideeën : basic Nederlands en coding. Zaken die wellicht ook nog zijn te combineren.
    Misschien moet we contact opnemen met die nieuwe samenwerkingsgroep.

    met hrt.gr. Jan

  2. Twee-en-een-halve maand verder is er helaas weinig vooruitgang te melden. Begin deze maand ben ik bij de opvanglocatie Marnixstraat Amsterdam langsgegaan om mijn inzet vrijwillig aan te bieden. Daar kwam ik er al snel achter dat ze daar geen behoefte aan iets met programmeren hadden … Want dat had iemand anders al in januari geprobeerd en was geen succes geweest. Morgen spreek ik over dit onderwerp een eind verderop, benieuwd naar reacties uit heel andere hoek. Maar ik zal dus geen praktijkervaring kunnen delen, alleen gedachten over wat verhalen vertellen met verwerking te maken heeft en hoe we de gestructureerde programmeertaal kunnen gebruiken om patronen te ontdekken in een te leren programmeertaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.