Thuiszitten zou niet hoeven

Hybride scholen en ICT kunnen belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing

Meer dan 30.000 leerlingen volgen om uiteenlopende redenen geen onderwijs. Daarvan blijkt voor een belangrijk deel geen passend onderwijs te vinden en een minderheid thuisonderwijs te volgen. Leerlingen worden soms botweg geweigerd.  De school moet dat passend onderwijs wel bieden. In het geval dat niet gebeurt verwijst staatssecretaris Dekker de ouders/opvoeders naar de lange juridische weg van de Landelijk Commissie voor Geschillen WMS (Wet Medezeggenschap Scholen). Dat lijkt me niet erg realistisch. Zie de tv-uitzending over Thuiszitters van Zembla  22 april 2015. http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/22-04-2015

De Amsterdamse onderwijswethouder Suzanne Kukenheim roept burgers op plannen in te dienen om in Amsterdam een nieuwe school te stichten. Het biedt een uitgelezen mogelijkheid om een school op te zetten waarin kinderen en naar school gaan en daarnaast ook voor een deel thuis of op een andere locatie onderwijs volgen. Dit op basis van een persoonlijk programma waarin de verhouding schoolonderwijs en thuisonderwijs kan verschuiven. Op deze wijze kunnen kinderen het beste van twee werelden kiezen. De vertrouwde thuissituatie en de sociale context van een kleine schoolgemeenschap met (voor een deel) leeftijd- of lotgenoten.

Wanneer men een onderwijsmodel ontwikkelt waarbij men gebruikmaakt van de ervaringen met gepersonaliseerd leren en blended learning (een combi van f2f en on-line leren) voor kleine scholen in rurale gebieden, kan dit voor veel thuiszitters een oplossing bieden. De compactheid van de Amsterdamse regio maakt dit goed haalbaar.  Via de principes van flip the classroom, webinars, e-moderating, gepersonaliseerd leren is dit mogelijk. Het zou wenselijk zijn zo’n experiment in de vorm van een pilot, met instemming van de onderwijsinspectie en gefaciliteerd door de gemeente Amsterdam te realiseren. Daarbij zou een onderzoekscomponent in de vorm van praktijkonderzoek kunnen aanhaken zodat de ervaringen en effecten kunnen worden vastgelegd en voor anderen beschikbaar zijn.

Als je hier meer over willen weten kunnen je me mailen of bellen

j.lepeltak@learningfocus.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.