Biesta in de Balie: zinvol of zinledig?

biesta zinvol 12 tot 18Onlangs bezocht ik de Balie in Amsterdam voor een lezing van Gert Biesta, veel geroemd onderwijspedagoog. De lezing maakte deel uit van de serie Mijn idee voor onderwijs. In april verscheen in het tijdschrift Van twaalf tot achttien een recensie van mij op zijn boek Het prachtige risico van onderwijs. Kort samengevat komt mijn kritiek op zijn boek er op neer dat ik het een weinig coherent geheel vind (‘kaleidoscopisch’ in Biesta’s woorden) en ik zijn taalgebruik niet altijd kan volgen. Een verklaring daarvoor kan men vinden bij de (taal) analytische filosofen. In veel van zijn kritiek op onze meet- en afrekencultuur in het onderwijs kan ik mij overigens zeer wel vinden. Sowieso komt Biesta mij voor als een beminnelijk en integer mens, daarover geen misverstand.
Biesta’s presentatie in de Balie was grotendeels helder opgebouwd, maar niet wereldschokkend. Hij noemde het zelf een theorietje.Het laatste deel van de lezing werd echter weer wat zweverig. “Het gaat niet om wat we met onderwijs willen, maar wat we er mee zouden moeten willen. “  Ik vind dat een rare formulering.  Wie bepaalt uiteindelijk wat we ‘moeten’ ? Emancipatie is voor Biesta wat hij noemt ‘subjectificatie’ op weg naar volwassenheid. Volwassenheid wordt gezien als een manier van je verhouden tot de wereld in het besef dat je geen controle hebt op het effect van je handelen of de manier waarop jouw initiatieven zullen worden opgepakt door anderen (sec). Dat is voor velerlei uitleg vatbaar. Veel inwoners van Rusland en Noord-Korea moeten dan een hoge mate van volwassenheid hebben bereikt.

Enkele vragenstellers vroegen wat zij nu aan moeten met de Biesta’s opvattingen voor hun alledaagse schoolpraktijk. Die vraag kan ik me goed voorstellen.
Biesta-aanhangers stelden n.a.v. mijn 12 tot 18 bijdrage dat ik het gewoon niet begreep.  Dat deed me een beetje EO-achtig aan alsof ik het licht nog niet gezien had. Inderdaad sommige onderdelen zijn mij niet geworden en dat zal wel zo blijven. Wat mijn kritische opmerkingen betreft (zie hier onder): I rest my case, maar een debat met Biesta of zijn acolieten zou wel zo aardig zijn. Het kan een een bijdrage vormen aan de door Biesta voorgestelde brede maatschappelijke discussie.

Zie voor mijn volledige tekst hieronder.

 

biesta zinvol 12 tot 18-1biesta zinvol 12 tot 18-2

Eén reactie op “Biesta in de Balie: zinvol of zinledig?”

  1. […] mystificerende taalgebruik heb ik het al eens eerder gehad in het tijdschrift van 12-18) zie ook https://www.learningfocus.nl/2015/04/18/biesta-in-de-balie-zinvol-of-zinledig/ . Jammer dat een Biesta als lid van de Onderwijsraad het niet nodig vindt op serieuze kritiek te […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.