Lesgeven is leuk, leraar zijn vaak minder

Onlangs las ik een interessant blog van Hester IJsseling over het leraarsvak. Kort samengevat was het een pleidooi voor herwaardering van de rol van de leraar en het vergroten van het zelfrespect. Het artikel zet aan tot reflectie en dat is goed.
De moeilijke positie van de docent heeft voor een deel oorzaken bij hem zelf maar ook bij de samenleving en de politiek.
Lesgeven is leuk. Ik heb het tien jaar gedaan en mis het vaak. Leraar zijn is vaak een stuk minder leuk. De laatste jaren dat ik les gaf ging het vergaderen steeds meer overheersen. Een nieuw schoolmanagement kwam met fusieplannen die er door werden gedrukt en uiteindelijk de facto de ondergang inluidde van wat een hele goede autonome school was. Het was een school zoals ook wordt beschreven in het hoofdstuk Het alternatief voor scholen (p. 269 e.v.) , in het boek van Kneyber en Evers e.a. .
Maar de school als werkomgeving krijgt op den duur ook iets benauwendst. Jan Siebelink heeft in zijn roman De laatste schooldag de sfeer van die beperkte microkosmos treffend weergegeven. Ik heb nooit fulltime lesgegeven maar er altijd iets naast gedaan. Meestal was dat journalistiek werk. Maar dat was niet altijd eenvoudig te combineren. Grappig is dat eigenlijk bijna nooit collega’s reageerden op wat ik er naast deed, behalve die enkeling die ook schreef, zoals collega Frans Ottenhof (tegenwoordig ook columnist bij Van twaalf tot achttien). Leerlingen reageerden eerder. Niet omdat ik dat zei, maar omdat ze zelf of hun ouders artikelen in computerbladen lazen.

Lisa Gaikhorst pleit in haar promotieonderzoek over Startende leraren voor een meer open cultuur: ‘Zet de deuren van de klaslokalen open’.  Dat lijkt me een goed idee. Zelfs heb al meer malen bepleit om leraren te benoemen die daarnaast ook een ander beroep uitoefenen. Dat kan zijn fotograaf, musicus, ingenieur, journalist, schrijver, software-ontwikkelaar, noem maar op. Uiteraard moeten zij het vak dat ze geven inhoudelijk goed beheersen en er moet enige aandacht zijn voor didactiek. Veel bijval kreeg ik niet tot op heden voor dat idee. Men ziet soms als gevaar dat het vak erodeert, maar dat geloof ik niet. Integendeel het geeft het vak meer schwung. Lerarenland is feitelijk een betrekkelijk gesloten gebied en het lerarenregister maakt dat er niet beter op. Met succes zetten we bij de lerarenopleiding waar ik werkte een minor op voor het ontwikkelen van educatieve content. De minor was bedoeld voor studenten van de lerarenopleiding en studenten communicatie en mediadesign. Het verbreedde de opleiding van leraren in opleiding zodat zij het onderwijs niet als een fuik hoefden te zien.
Terugkomend op het begrip waardigheid, maakt de opvoeding van nogal wat jonge kinderen het er niet beter op. Respect voor de leerkracht is er bij de ouders en dus de kids  niet groter op geworden. Agressie tegen docenten komt regelmatig voor, kunnen we in de media lezen (een op de drie leraren heeft er mee te maken gehad). Zelf heb ik dat op het eind van mijn leraarschap ook nog een keer mogen ondervinden (bedreiging door een ouder omdat zoon een te laag cijfer zou hebben gekregen).
Als het om het imago van de leraar gaat maakte minister Jet Bussemaker het er ook niet beter op met haar opmerking in de Volkskrant dat we er voor moeten zorgen dat iedereen weer met een leraar of lerares wil trouwen.  Uit deze belachelijke opmerking spreekt toch wel erg veel dedain van de minister richting leraar. Wie haar CV bekijkt ziet dat ze als politicologe weinig binding/ervaring had met het onderwijsveld (behalve als bestuurder), dat verklaart mogelijk deze uitglijer.
De waardigheid van de leraar is zeker heel belangrijk, maar er zijn nog te veel (maatschappelijke) factoren die dat onder de druk zetten..

 

Eén reactie op “Lesgeven is leuk, leraar zijn vaak minder”

  1. […] ze het zo weer willen doen, maar alle onzin die er bij is gekomen. Liever niet. Zie ook mijn blog  https://www.learningfocus.nl/2014/12/14/lesgeven-is-leuk-leraar-zijn-vaak-minder/ – more-2361.In Het Alternatief van o.a. Evers en Kneyber valt impliciet goed te lezen wat er mis is gegaan. De […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.