o.a FABklas wint Verversaward 2014

ververs3 beste

Het was niet makkelijk voor de jury om te kiezen tussen de drie genomineerden voor de Ververs Award 2014 voor innovatieve onderwijspraktijk. Pieter Snel (Tiener College), Heleen Terwijn (IMC-weekendschool) en Arjan van der Meij bleken alle drie Award-waardig, al waren hun inzendingen erg verschillend van aard. Van breed, zoals bij het Tiener College waarbij leerlingen een persoonlijk leerplan ontwikkelen samen met hun docent/coach, tot smal zoals het werk van Arjan van der Meij met een heel SMART voorbeeld. Op zijn school, de  Populier in Den Haag, startte hij zijn FABklas waarbij het gaat om ‘maakonderwijs’, iets dat op onze (VO) scholen nagenoeg verdwenen is. En dan was er ook Heleen Terwijn (IMC-weekendschool) waar kinderen. vaak uit achterstandsituaties, worden gemotiveerd en kennismaken met een beroepenwereld (via gastdocenten) die ze zelf meestal niet kennen.

Geen gemakkelijke taak voor de jury (onder voorzitterschap van de nestor van het Nederlandse ICT onderwijs en emeritus hoogleraar Tjeerd Plomp) om daar een award-winnaar uit te kiezen. Maar de aanwezige onderwijsmecenas Meindert Ververs (80 jarige oud-directeur Wolters-Noordhof) kwam met de oplossing: dan alle drie maar de Ververs-award 2014, waarmee de naar hem genoemde stichting http://www.verversfoundation.nl  nog eens extra 10.000.- armer werd gemaakt.  Een groots gebaar in een land dat nauwelijks onderwijsmecenassen kent. Het was een door de SLO (tevens partner van de Ververs-awards) goed georganiseerde bijeenkomst.

 

Mijn voorkeur ging uit naar het FAB-project van Arjan van der Meij.  De 21th-first century skills zaten erin zoals aandacht voor samenwerken, creativiteit, coding en het delen van kennis en content. Het is SMART (specifiek, meetbaar,  realistisch, tijdgebonden en duurzaam) en het is makkelijk op te schalen. Leerlingen formuleren een maak- en leerdoel met als eindresultaat het maken van een tastbaar product.  Zo wordt het onderwijs betekenisvol voor ze.  Dat kan gaan om het maken van een discofietslicht of een rookbom. Terecht noemde Arjan Seymour Papert die met zijn Mindstorms uit 1980 (!) de basis legde voor deze benadering van ICT-gebruik: creatief en de leerling die ‘in control’ is.  Zijn leerling Mitchell Resnick (ook MIT) bouwt voort op Papert’s ideeën toen hij de Computer Clubhouses  http://www.computerclubhouse.org/history oprichtte en Scratch ontwikkelde.

Door de introductie van 3D-printing breekt een geheel nieuwe periode aan voor het ‘maak en ICT’ onderwijs dat op inspirerende wijze door Arjan wordt vormgegeven. Maar de andere twee winnaars is de award volledig gegund.

Sympathiek was de aanmoedigingsprijs voor de leerlingen van het Da Vinci College uit Leiden met hun onderwijspiramide waarbij leerlingen onderwijsactiviteiten organiseren. Voor het eerst werd ook de innovatieprijs 2021 uitgereikt. Winnaar van de innovatieprijs 2021 was Sjef Drummers van de Agora-broedplaats het Niekee (Roermond) een van de SOML-scholen in Midden-Limburg. Sjef (“ik heb alleen middelbare school en ben ook beeldend kunstenaar”) presenteerde zijn holistische Agora-onderwijsvisie op onnavolgbare wijze. Hij kwam over als een combi van buutreedner, goeroe en evangelist. Agora kent geen schoolvakken maar werkt vanuit werelden: de wetenschappelijke wereld, de kunstzinnige wereld, de maatschappelijke wereld, de sociaal/ ethische wereld, de spirituele wereld. De innovatie gaat als een wervelwind door de school, ‘van eating an elephant: bit by bit’ is geen sprake. Of dit zal slagen? Men begint echt (zo blijkt uit de website) volgend schooljaar. We wensen ze veel succes. Maar makkelijk zal het niet worden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.