Excellentie en deep learning

Naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van 13/4/13 gaat Paul Kirschner in een kritisch helder blog in op het begrip ‘excellente’ leraar. http://onderzoekonderwijs.net/2013/04/15/zo-word-je-geen-excellente-leraar/ .Uit onderzoek blijkt, wat we uit ervaring al vermoeden/wisten, dat stevige kennis van content betekent: grip hebben op de materie/het vak, boven je vakinhoud staan. Het is een voorwaarde voor goed docentschap.

Vanaf het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw starten de eerste smart schools in Californië. Met smart hadden ze weinig van doen. Het ging toen vooral om heel veel IT die de school werd ingepompt. Schoolbankjes met ingebouwde PC’s. Krijgt u ook zo een raar Deja-vu gevoel? Een en ander was voor Larry Cubin aanleiding tot het schrijven van zijn leesbare, kritische bestseller ‘Oversold and Underused’. Nog steeds actueel.

Smart-doelen staan doorgaans voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Daar is niks mis mee. Maar bij ‘smart’ onderwijs ligt het gevaar van oppervlakkigheid op de loer. Vandaar het belang van deep learning. Dat kan gaan om het principe van de verbrandingsmotor, de historische lijn van de Renaissance naar de Verlichting. Maar ook het buizenmannetje uit de klassieker ‘Education and Mind in the Knowledge age’ (2002) van Carl Bereiter. We kennen allemaal wel zo iemand: die bijna alles weet van iets, bijvoorbeeld van buizen, verbindingen, moeren en schroeven. U hebt een probleem met een leiding en hij weet de oplossing. Deep learning relateert wat u al weet aan nieuwe kennis, theoretische concepten aan het alledaagse leven. Bij deep learning gebruikt u content van verschillende bronnen. Het focust op ‘wat er eigenlijk toe doet’ en wat voor de leerling betekenisvol is.

Leren is daarmee een zaak van kwaliteit in plaats van kwantiteit. Systemen en concepten doorgronden, daar gaat het om. De pure encyclopedische kennis maakt plaats voor diepere kennis over processen, ideeën, systemen en mensen. Smart learning moet leiden tot deep learning. Dat is waar het bij het competentiegericht onderwijs vaak aan schort: het is smart noch deep.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.