“Luister en vergeet, kijk en onthoudt, doe en begrijp”

De maker-movement past in een traditie en heeft zijn digitale roots onder meer in het werk van Seymour Papert (MIT medialab) en later zijn leerling Mitchel Resnick. Bij Papert lag het accent sterk op de controle die je als leerling hebt over de computer in plaats van andersom. Daarvoor ontwikkelde hij de programmeertaal Logo in het begin van de jaren ’80. Mitchel Resnick ging enkele stappen verder. Zijn motto, terug te vinden in zijn originele boek Turtles, Termites and Traffic Jams (Cambridge Mass.1997): “Luister en vergeet, kijk en onthoudt, doe en begrijp”.  In 1997 interviewde ik hem voor twee artikelen die verschenen in COS (zie hieronder).Resnick was betrokken bij de ontwikkeling van Starlogo waarmee je zelforganiserende systemen kon programmeren. Denk aan de V-vorm van een vluchtganzen, de wijze waarop een mierenkolonie is georganiseerd of de oorzaak van langzaam rijdende auto’s in files. Later was hij betrokken de ontwikkeling van Scratch. Maar belangrijker nog in dit verband is de totstandkoming van Computerclubhuizen, waarover in bijgaande artikelen nader wordt ingegaan. De activiteiten in de clubhuizen vormen bij uitstek voorbeelden van wat we later in de maker movement ook tegen komen. Tijdens mijn bezoeken aan Amerikaanse clubhuizen zag ik allerlei, vaak digitale,  activiteiten maar niet noodzakelijk. Hout, spijkers, klei en water en keyboards behoorden ook tot de attributen van het clubhuis. In alle gevallen gingen om kennis ontwikkelen door te ontdekken en uit te vinden. Er werd heel veel geleerd op een informele manier, door samen te werken met ander clubleden en begeleiders (de meeste vrijwilligers). Dit speelt zich allemaal buiten schooltijd af. Veel clubleden waren geen succes stories op hun eigen school. De leden komen uit “under privileged” communities. Tijdens een kort gesprekje met Sylvia Martinez, die onlangs in Nederland was, erkende ze de relatie  van de makers movement met de ideeën van Resnick. Er is wel een groot verschil. Resnick stopte veel van zijn energie in de clubhuizen omdat hij zijn ideeën daar beter kwijt kon dan in het starre reguliere Amerikaanse onderwijs. Door de testcultuur van de laatste 10 jaar is dat er zeker niet beter op geworden.
Nederland kende ook twee clubhuizen in Amsterdamse probleembuurten. Door het ontbreken aan minimale middelen moesten die worden gesloten. De clubhuizen vielen onder het welzijnswerk en daar werd in het begin van deze eeuw stevig op bezuinigd.
In de makers movement zie ik veel van de  idealen uit de jaren ’90 terug, vandaar mijn enthousiasme.

 

Interview met Mitchel Resnick in het MIT media-lab (1997)
Interview met Mitchel Resnick in het MIT media-lab (1997)

Resnick microwerelden (2)Resnick microwerelden (3)Computer clubhouse 1 ResnickComputer clubhouse 2 Resnick 2

 

Computer clubhouse 3 Resnick microwerelden (3) 1

 

Eén reactie op ““Luister en vergeet, kijk en onthoudt, doe en begrijp””

  1. […] de oprichting van twee computerclubhuizen in Amsterdam die Mitchel diverse malen heeft bezocht. Zie hier voor het interview met Resnick en de relatie met de maker movement […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *