WAAROM EEN MAATSCHAP VOOR LERAREN?

 

 

Elly Looman, rector Vakhorst College

Elly Loman, rector Vathorst College

 

 

Impressie van de edcamp maatschap voor leraren

Voor wie een maatschap wil starten met als doel een nieuwe school te beginnen was het Vathorstcollege (vmbo T-Havo vwo) in Amersfoort misschien niet de beste Edcamp locatie.  Was de ligging slecht? Of de verzorging? Integendeel het was allemaal uitstekend. Maar na de rondleiding op deze schitterende, moderne nieuwe Pleionschool (Platform Eigentijds Leren) beving mij de vraag waarom een maatschap oprichten als het ook zonder kan.  Het enthousiasme, van de energieke, betrokken maar ook nuchtere rector Elly Loman  werkt aanstekelijk. Ja, onder zo’n rector wil iedereen wel werken. Al zal ze ook best streng zijn.
Het Vathorst profileert zich als ‘kunstenschool’. Na de rondleiding gingen we terug naar het grote Armando lokaal en lieten we de lokalen Arnon Grunberg en Carice van Houten rechts liggen.

Zo’n 20 personen kwamen op het goede initiatief van Dick van der Wateren en Frank Weijers zaterdag 22 maart in Amersfoort bijeen om te praten over de mogelijkheid en wenselijkheid van een maatschap van leraren. Daarbij speelde natuurlijk ook de vraag waarom je dat dan zou doen.  Bij veel van de aanwezige docenten speelt onvrede en frustratie over het functioneren van hun schoolleiding en dus ook hun functioneren binnen de school een belangrijke rol. Leraren willen hun vak terug. Lesgeven zonder de bedilzucht van het schoolmanagement.  Ik heb lang niet zulke schrijnende,  verhalen van jonge gemotiveerde docenten gehoord. Als een maatschap hen op den duur voor het onderwijs kan behouden is dat alleen al het oprichten waard.

Uit de discussie kwamen vooral twee verschillende doelstellingen van een te starten lerarenmaatschap naar voren:

1.     Een maatschap om een geheel nieuwe door docenten gerunde school te starten. Daarbij werd o.a. gedacht aan een apprenticeship/gildemodel/. Als voorbeeld werd de autonome school, die in Het Alternatief is beschreven, genoemd. Er werden verschillende modellen besproken, waarbij de kwaliteitsborging een belangrijk aandachtspunt was. (Zie ook in mijn bespreking van Het Alternatief het deel over de autonome school http://www.learningfocus.nl/2013/11/23/het-alternatief-1-van-oude-scholen-de-dingen-die-voorbij-gaan

2.     Het vermaatschappelijken van de school.  Een lerarenmaatschap als vliegende keep met ruimte voor (bevoegde) experts/leraren die niet alleen het leraarschap uitoefenen maar ook een ander beroep. Een hybride leraarsvorm noemde Renske Valk (hoofdredacteur van 12 tot 18) dit. De samenleving meer in de school, en de school meer in de samenleving (werkplek leren, leerstages etc.). Niet bang zijn voor kleine, tijdelijke aanstellingen, of contracten. Willen we meer jonge docenten werven en vasthouden dan moet leraarschap niet meer ervaren worden als een fuik waar je nooit meer uit komt. Er werd ook gedacht aan scholen waar ruimte is voor docenten om zich buiten de school te ontwikkelen, zodat je na een aantal jaren ook gewoon iets anders kunt gaan doen.
Daarnaast proberen de grenzen van vakken te slechten. Denk aan specialismen voor overstijgende curriculumonderdelen als wiskunde, schrijven (‘composition’ en Ict), taalbeschouwing, literatuur etc.

Beide maatschapdoelen bijten elkaar niet, maar eerlijk gezegd spreekt het maatschapconcept voor een meer hybride leraarschap mij het meeste aan.  Als je echt lekker wilt lesgeven gaat een nieuwe school beginnen wel erg veel energie kosten.  Waar blijf je dan met waar je het uitendelijk voor doet: prettig lesgeven en het contact met de leerlingen. Ik zelf zou dan liever energie stoppen in de mogelijkheid om op een school zoals die van Elly Loman te komen werken.

 

 

4 reacties op “WAAROM EEN MAATSCHAP VOOR LERAREN?”

  1. Lex Hupe schreef:

    Het kan allebei hè. Goede ontwikkeling dit!

  2. Hallo Jan,
    Leuk stuk. Zet je dit ook op http://lerarenmaatschap.wordpress.com?
    Groet
    Dick

  3. […] Gastcommentator Jelmer Evers wilde het feestje van de minister en haar delegatie niet bederven en was mild, al kon hij niet nalaten te hopen dat er in Nederland nog een keer een echte onderwijscoöperatie van leraren komt, zoals we die in de VS kennen. Daarbij speelde teachers leadership, zoals genoemd in Het Alternatief, een belangrijke rol. Over meten en controleren en de rol van de onderwijsinspectie werd vaak gesproken. Opmerkelijk hoe verschillend de geluiden daarover zijn. Van bijna Anything goes…(‘er kan veel meer dan je denkt’ Bussemaker) tot aan verhalen van inspecteurs die vaak al moeilijk doen over bijvoorbeeld lestijd bij blended-learning. Misschien een idee om door niet betrokkene de feitelijke inspectiepraktijk eens in kaart te brengen.  Edublogger en docent Dick van der Wateren vond weerklank met zijn oproep eens te stoppen met het geweeklaag onder docenten, maar de krachten te bundelen en nieuwe initiatieven te ontplooien. Hij voegde al eerder de daad bij het woord met zijn initiatief voor een lerarenmaatschap. http://www.learningfocus.nl/2014/03/23/een-maatschap-voor-leraren/ […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *