Het NIVO-project: grote ambities, weinig geld

De eerste IBM-PC met PC-DOS/MS-DOS

De eerste IBM-PC met PC-DOS/MS-DOS

Kroniek van 30 jaar ICT en onderwijs
1986 (8) NIVO-project: grote ambities, weinig geld

Er zijn enkele vaste patronen te ontdekken als het gaat om 30 jaar I(C)T en onderwijs. De ambities zijn vaak omgekeerd evenredig aan de beschikbare middelen en de degenen die het allemaal moeten doen, de leerkrachten, hebben weinig in te brengen.

Met projecten van eerst 100 en later 200-scholen voor voortgezet onderwijs, schiet het bij ons in de jaren ’84-’85 niet erg op met de introductie van de computer op school.  In de UK is men al full-swing aan de gang met het nog onder Labour in 1980 gestarte MicroElectronics Education Program (MEP). Men kiest na een prijsvraag van de BBC de Acorn als onderwijscomputer. Frankrijk kent sinds 1985 het programma l’informatique pour tous’ van eerste minister Laurant Fabius (de huidige Franse minister van buitenlandse zaken).

De druk in Nederland in en op het onderwijs sterk. Bijna iedereen wil met zijn school mee doen aan het 200-honderd scholenproject. Dat gaat niet. Er moet iets gebeuren. Probleem is alleen dat Nederland in een diepe economische crisis is beland en er geen geld is. Maar: het bedrijfsleven schiet te hulp. Op initiatief van IBM wordt eind 1985 een overeenkomst getekend door de ministeries van Economische Zaken (van Aardenne), Onderwijs en Wetenschappen (Deetman), de bedrijven IBM-Nederland, Philips en Tulip Computers en de overkoepelende besturenbonden. De drie genoemde bedrijven brengen 33 miljoen gulden in, de overheid 47 miljoen en de overige 80 miljoen moet nog door de rest van het bedrijfsleven worden opgebracht. Dat zal nog een hele opgave worden.

Na veel later blijkt, bestaan de investeringen in het onderwijs voor het grootste deel uit sigaren uit eigen doos. Sigaren die zijn opgebracht door vooral de leraren. Mijn eigen toch al niet geweldige lerarensalaris gaat netto met bijna 20% omlaag.  Op mijn school organiseren we een staking. Het is mijn eerste en laatste keer als lid van een stakingscomité. Het blijkt een interessante ervaring.
Vooral de jonge nieuwe leraren zijn, met instemming van de bonden, de dupe van de maatregelen van de regering.  Door de HOS-nota van onderwijsminister Deetman (Herstructuring OnderwijsSalarissen) kent men tot op heden op VO-scholen een tweedeling tussen voor-HOSers en na-HOSers. Over een paar jaar gaan de laatste voor-HOSers met pensioen en is iedereen na dertig jaar gelijk.

In het schooljaar 1986-1987 start feitelijk het NIVO-project (Nieuwe Informatietechnologie in het Voortgezet Onderwijs). De drie pilaren waarop het NIVO-project rust:  Nascholing, software-ontwikkeling en hardware-levering.Als ik minister Deetman voor mijn rubriek PCM-educatief vraag, hoe zijn wij leraren betrokken, antwoordt hij: het veld is nauw betrokken door besturenorganisaties (waar Deetman zelf vandaan komt). Zo gaat dat in 1986. Tegenwoordig is dat natuurlijk heel anders.

De bonden, te weten het Nederlands Genootschap van Leraren (NGL) en de linkse Algemene Bond van Onderwijzend Personeel (ABOP) onder leiding van de sfinxachtige Jan van den Bosch, laten het allemaal gebeuren. Hun interesse en betrokkenheid bij IT is gering. Salarissen en rechtspositie dat is core-business. IT is allemaal zo ingewikkeld. Een houding waaraan de bonden zich tot de jaren ’90 lang consequent zal houden. 

Dat er veel geld gaat naar hardware en de vraag waar dat vandaan komt, wordt niet gesteld. Maar men wil de vooruitgang niet belemmeren. Dat de scholing alleen op papier goed is geregeld ontgaat hen. De ontwikkeling van de benodigde educatieve programmatuur is problematisch. Dat zal nog jaren zo blijven.

 

Eén reactie op “Het NIVO-project: grote ambities, weinig geld”

  1. […] behelsde de levering van PC’s (MS-DOS), nascholing en lesmateriaal (zie voor de geschiedenis o.a. http://www.learningfocus.nl/2014/03/15/het-nivo-project-grote-ambities-weinig-geld/). Voor die tijd werd er reeds nascholing voor de natuurkunde, biologie en scheikunde opgezet, waar […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *