(1986) Interview met Seymour Papert (Mindstorms)

Seymour Papert em.hoogleraar MIT (Medialab)

Seymour Papert
em.hoogleraar MIT (Medialab)

1984-2014: 30 jaar Ict op school

(5) Mindstorms: de leerling is in power

De klassieker Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas.[1] van Seymour Papert[2] verschijnt voor het eerst in 1980. Het is het belangrijkste boek dat ik over computers, kinderen en leren heb gelezen.  Het inspireerde generaties docenten over de hele wereld. Ik las het in 1985 en na lezing wist ik een ding zeker: deze man moet ik een keer ontmoeten.  Papert’s ideeën zijn nog steeds modern en actueel, zeker nu coding (programmeren) weer op de educatieve agenda staat.  Begin jaren ’80 ontwikkelt Papert op het MIT Medialab de educatieve programmeertaal LOGO, waarmee kinderen o.a. een schildpadje aansturen (programmeren). Met het schildpadje kan je onder meer prachtige vormen tekenen.  Veel van Papert’s ideeën vinden we nu ook terug in de programmeertaal Scratch, ontwikkeld door zijn leerling en opvolger Mitchel Resnick.  Resnick, een geweldig inspirerende en originele denker, komen we later in de jaren ’90 nog tegen als we het hebben over de Computerclubhuizen.
Learning to create
Papert maakt van de leerling een creatieve gebruiker in plaats van een volgzame gebruiker van toepassingen. Bij hem geen ‘learning to use’ maar ‘learning to create’.  De Universiteit Nijmegen wordt het centrum van de LOGO-activiteiten in Nederland, mede door de inzet van Harry Pinxteren en Joop Ringelberg van het toenmalige LOGO Centrum Nederland.
Ik besluit tijdens de krokusvakantie 1986 met een van mijn studievrienden (Sjonnie Ruiter leraar op een Amsterdamse vmbo-school) naar de VS te gaan om materiaal te verzamelen voor een aantal artikelen over de ontwikkelingen rond IT en onderwijs in de VS.  Hoogtepunt moet het bezoek aan Papert zijn.  Papert reageert echter nergens op, niet op mijn brieven en niet op mijn  faxen. In New York logeer ik bij een oude schoolvriend die aan Columbia University werkt.  Het is een dure trip voor een leraar, dus productie is belangrijk. Vanuit New York bel ik met het MIT Medialab om te checken of Papert wel in het land is. Zijn secretaresse kan geen afspraak maken en raadt mij aan gewoon te komen en dan zie we wel.  In Boston aangekomen, logeren we bij een zuster van een Amerikaanse vriend.  De stad ligt open vanwege de aanleg van de metro naar Cambridge.  Geen Papert als ik arriveer in het pas geopende nieuwe gebouw van het Medialab. Papert zit op de Henninganschool voor onderzoek.  Door een lange student-assistent met baard word ik in zijn VW-kevertje daar naar toe gebracht. Dat bleek jaren later Mitchel Resnick te zijn. Uiteindelijk spreek ik ruim een uur met Papert. Het is gelukt. Sjon en ik trakteren ons op Blue Fish en gaan daarna op Harvard Square naar de nieuwste film van Woody Allen: Hannah and her sisters.
Als ik het interview nu herlees blijkt dat Papert’s ideeën niets aan actualiteit hebben verloren. (Wie het hele interview wil lezen het verscheen op za 29/3/1986 in de Volkskrant het staat hieronder afgedrukt.)
Papert ziet niets in computergestuurd en computerondersteund onderwijs. Het is het type practice and drill programmatuur dat we nu veel op o.a. Ipads zien gebruiken, met alleen meer grafische tierelantijnen. Hierbij een paar quotes van Papert:

De rol van de leraar moet zijn het leren te vergemakkelijken.  Het begrip lesgeven is misleidend. Je hebt het traditionele beeld waarbij kennis uit het hoofd van de leerkracht wordt overgebracht naar het hoofd van de leerling. Dit model (…) is diep in ons schoolsysteem geworteld.”
“Achter de keuze hoe je computer wilt gebruiken zit een onderwijsfilosofische keuze. Geloof je dat het verwerven van kennis op een logisch gestructureerde wijze betekent, of vind je het doel van onderwijs moet zijn het ontwikkelen van een individu?

In een samenleving bestaat altijd een zekere spanning tussen centralisatie, het streven naar een sterke centrale leiding, en decentralisatie, het streven naar een grote vrijheid en onafhankelijkheid van het individu. De computer kan worden gebruikt om een van die twee tendensen te versterken.

We zien nu dat er in veel onderwijsinstellingen een botsing ontstaat tussen het veld (leraren en leerlingen) en degenen die van bovenaf regelingen willen opleggen.

De vraag echter of computers schadelijk zijn voor kinderen en de manier van denken van kinderen op een onwenselijke wijze veranderen, is belangrijk.  Je kunt inderdaad de computer gebruiken om wat slecht is in onze school nog slechter te maken. Maar dat is niet inherent aan de computer.

Seymour Papert’s lessen blijven actueel.

interview papert 1 1986

interview papert 2 1986 1

   interview papert 3 1986 1


[1] Seymour Papert. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York 1980.

[2]  Papert wordt eind februari 2014 96 jaar. Hij is nooit meer hersteld van het ernstige verkeersongeluk dat hem enkele jaren geleden in Vietnam overkwam.

4 reacties op “(1986) Interview met Seymour Papert (Mindstorms)”

  1. [...] overbracht. Mijn bezoek aan hem in 1986 en het net geopende Medialab heb ik al eerder beschreven.  http://www.learningfocus.nl/2014/02/25/1986-interview-met-seymour-papert-mindstorms/ De kracht van ITL is dat het zowel theoretisch sterk is, maar ook praktisch en inspirerend.  Je [...]

  2. [...] Piaget onderwijs met inzet van ICT te ontwikkelen voor kinderen. Zie voor het interview met Papert. http://www.learningfocus.nl/2014/02/25/1986-interview-met-seymour-papert-mindstorms/ . Solomon schreef samen Papert in 1971 een nog steeds lezenswaardig artikel getiteld Twenty Things [...]

  3. [...] principi psicologici di Piaget, una pratica educativa per i bambini che utilizzasse le TIC. Qui il link all’intervista (in olandese) con Papert. Salomon scrisse insieme a Papert nel 1971 un altro [...]

  4. [...] van de uitvinders van Lego (‘The kids should be in control not the computer”, zei hij in een interview dat ik 1986 met hem had) . Papert en Resnick stonden ook aan de basis van de maker-education, waar [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>